Mediation in het Onderwijs en op School
Adhesie Mediaton Arnhem richt zich in het bijzonder
ook op conflicten in het Onderwijs en scholen. Er zijn
14.000 onderwijsinstellingen, 4.800.000 leerlingen met
ouders, honderdduizenden leraren en medewerkers, en
duizenden bestuurders en toezichthouders in het
onderwijs. Het gaat dan om instelling zoals:
Kinderopvang, Basisschool (PO), Middelbaar
beroepsonderwijs (MBO) of Hogescholen (HBO) en
Universiteiten. Gelukkig gaat veel goed. Maar waar met
zoveel mensen wordt gewerkt en verschillende belangen
spelen gaat er ook wel eens iets mis.
Welke conflicten in het Onderwijs?
Onenigheid tussen een leraar en leerling of
ouder/opvoeder over de prestaties in de klas of toekomst
bij schoolkeuze is geen zeldzaamheid. Ook over het
beleid zijn leraren (individuele leraar of team) en directie
het niet altijd eens. Ook tussen scholen of vestigingen en
schoolbesturen is niet altijd overeenstemming over de
koers of speelt er iets tussen de betrokkenen bestuurders
of toezichthouders.
Als meningsverschillen groot zijn kan het helpen een
onpartijdige mediator zonder directe belangen in te
schakelen. De belangen liggen vaak toch dichter bij
elkaar dan verwacht. Feitelijk gaat het in het onderwijs
om bij te dragen aan de positieve ontwikkeling van
kinderen en jongeren voor een goede toekomst. Te
zorgen voor een veilige en prettige leeromgeving, waar
iedereen in goede harmonie samen kan werken.
Waarom Mediation in het onderwijs beter is!
Mijn ervaring is dat het omgang met conflicten op school
door de betrokkenen, waaronder: leerkrachten, directies
en besturen niet altijd gemakkelijk verloopt en kan
worden gehanteerd. De verwachting en hoop er zelf wel
uit te komen, is een reden dat zaken soms onnodig lang
slepen en escaleren. Hier spelen zaken als ‘professional
pride: ‘dit moeten wij zelf toch kunnen oplossen’; de
angst voor imagoverlies: ‘conflicten zijn niet goed voor
ons imago, wij willen uitstralen dat we hier goed en
respectvol met elkaar omgaan’, waardoor conflicten
liever niet boven komen en bespreekbaar worden
gemaakt. Een cultuur van ‘wij zijn aardig voor elkaar’
leidt tot een toedek-cultuur en handelingsverlegenheid
m.b.t. aanpak conflicten. Soms is er ook gewoon ook
onvoldoende kennis van conflicttheorie en -dynamiek.
Relevante landelijke richtlijnen staan onvoldoende op het
netvlies (bewustzijn) bij betrokkenen en de actieve kennis
van klachtenregelingen en inzet van interventies voor
(externe) conflictbeheersing (waaronder mediation) is
enkele gevallen in onvoldoende mate bekend of
ontwikkeld.
Mijn aanbod!
Graag draag ik als mediator of bemiddelaar bij aan het
oplossen van conflicten. Een belangrijke voorwaarde is
dat het gaat om conflicten waarbij minimaal een leraar,
ouder, directeur, bestuurder of ouder is betrokken.
Bemiddeling tussen alleen leerlingen vraagt een andere
aanpak.
Conflict tussen leerlingen
Pesten op school is en blijft een belangrijk
aandachtspunt. Conflicten tussen leerlingen kunnen
worden opgelost door leerlingbemiddeling. Leerlingen
helpen elkaar om zaken bespreekbaar te maken en het
ook zelf op te lossen. Ik kan in die gevallen adviseren
over een aanpak en mogelijk werkwijze. In veel gevallen
zal ik dan doorverwijzen naar een collega die
gespecialiseerd is in zoganaamde Peer mediation.
Daarbij wordt gebruikgemaakt van de methode die is
ontwikkeld bij het Centrum voor Criminaliteitspreventie
en veiligheid.
Zie: www.hetccv.nl.
Ook bij de bredere aanpak van een vreedzame school in
het Primair Onderwijs en/of Eigen Kracht kan
aansluiting worden gezocht.
Zie: www.vreedzameschool.nl of
www.eigen-kracht.nl/voor-wie/overige-
organisaties/onderwijsinstelllingen/.
Mijn aanbod voor uw vraag!
Informatie
Voor geschillen in Arnhem en omgeving!